Παρασκευή, 9 Μαΐου 2014

Φιλία

Ξεκινάμε αυτό το σπουδαίο θέμα διαβάζοντας το παραμύθι:

Του Σκοινιού τα Μανταλάκια.
( Μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση του βιβλίου αυτού μπορείτε να βρείτε εδώ: 10onipiagogioher.blogspot.gr )


Στη συζήτηση τέθηκαν τα ζητήματα:
Τι σημαίνει φιλία για σένα;
Τι κάνεις με τους φίλους σου;
Πώς δείχνεις σε κάποιον ότι είναι φίλος σου;

Δουλέψαμε αυτό το θέμα με πολλά πολλά πολλά παιχνίδια: παιχνίδια συνεργασίας και παιχνίδια εμπιστοσύνης
Αυτά αποτελούν επιπλέον ένα πολύ καλό δείκτη της συνοχής της ομάδας μας!

Θα αναφέρω ελάχιστα από τα παιχνίδια αυτά.
Αρκετό υλικό μπορείτε να βρείτε στα εγχειρίδια που θα βρείτε στο τέλος.

Παιχνίδια ενεργοποίησης:

 Περπατώ σ΄ένα δάσος μόνος μου. Ποιον θα ήθελα να είχα μαζί μου; 

Χαιρετώ όποιον συναντήσω με τα μάτια, με χαμόγελο, με μια αγκαλιά, μ΄ένα χάδι κτλ

Βρίσκω ένα ... γόνατο, μάγουλο, κοιλιά, κεφάλι κτλ
και το ακουμπώ.

Πλησιάζω - Απομακρύνομαι: Γινόμαστε ένας κύκλος που πότε ανοίγει όσο γίνεται (ίσα που ακουμπούν οι άκρες των δακτύλων μας) και πότε μαζεύεται.

Πόσο κοντά σε αντέχω: Χωριζόμαστε σε 2 σειρές, η μία απέναντι στην άλλη. Η μία σειρά αρχίζει να πλησιάζει την άλλη, η οποία στέκει ακίνητη. Κάθε παιδί της 2ης σειράς σηκώνει το χέρι και λέει "στοπ" όποτε θέλει να σταματήσει αυτός που βρίσκεται απέναντί του να το πλησιάζει.
...

Παιχνίδια Συνεργασίας:

Όλοι μαζί:

Γλυπτό: Το πρώτο παιδί παίρνει μία πόζα. Το 2ο ακουμπάει το 1ο παίρνοντας μια διαφορετική πόζα κ.ο.κ. ώσπου να σχηματιστεί ένα γλυπτό.

Μηχανή: Το 1ο παιδί κάνει μια ρυθμική επαναλαμβανόμενη κίνηση κι ένα ήχο, το 2ο αγγίζοντας το 1ο παράγει τη δική του κίνηση και ήχο κ.ο.κ. ώσπου να σχηματιστεί μία μηχανή με διαφορετικά "γρανάζια".

Είμαστε ΕΝΑ: Διασχίζουν μια διαδρομή χωρίς να χωρίσουν, σαν ένα σώμα.

Σε ομάδες:

Τρέξιμο σε καρέκλες: Τοποθετούμε στη σειρά καρέκλες, όσες είναι τα παιδιά και μία παραπάνω.
Τα παιδιά ανεβαίνουν στις καρέκλες. Η τελευταία μένει άδεια. Η καρέκλα αυτή μεταφέρεται χέρι με χέρι στην 1η θέση κι έτσι όλοι μπορούν να πάνε μία θέση μπροστά.

Μην πέσει το μπαλόνι: Σ' ένα ύφασμα τοποθετούμε μπαλόνια. Τα παιδιά κρατώντας το ύφασμα από τις άκρες προσπαθούν να παίξουν μαζί του, χωρίς να πέσει το μπαλόνι κάτω.

Σε κύκλο:
Κάνε πάσα το μπαστούνι: Κάθε παιδί κρατά ένα μπαστούνι. Στο σύνθημά μας δίνουν το μπαστούνι τους δεξιά και παίρνουν αυτό που τους δίνουν από αριστερά.

Κόμποι: Χωρίς να αφήσουν καθόλου τα χέρια, κάθε παιδί περνά κάτω από τα χέρια των άλλων ώσπου να δεθούν κόμπος. Έπειτα προσπαθούν να επιστρέψουν στην αρχική θέση.





Ζεύγη:
Κολομβιανή ύπνωση: Το ένα παιδί υψώνει την παλάμη του στο ύψος του προσώπου του άλλου. Σιγά σιγά κουνάει το χέρι του προς διάφορες κατευθύνσεις. Το 2ο παιδί πρέπει να ακολουθεί την παλάμη χωρίς να χάνει την οπτική επαφή με αυτήν.


Τρενάκια: Ανάμεσα στα δύο παιδιά τοποθετούμε ένα μπαλόνι. Πρέπει να προχωρήσουν χωρίς να τους πέσει.


 Παιχνίδια εμπιστοσύνης:

Στήριξέ με: Τριάδες. Το μεσαίο παιδί γέρνει το σώμα του μπροστά ή πίσω. Το μπροστινό και το πίσω παιδί προσπαθούν με τις παλάμες του να το συγκρατήσουν για να μην πέσει.





Ταγκό: Τα μισά παιδιά έχουν κλειστά τα μάτια. Τα υπόλοιπα χορεύουν μαζί τους σιωπηλά, χωρίς να αποκαλύψουν ποιοι είναι.





Μαθηματικά παιχνίδια:

ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ: Χωρίζουμε το χώρο δράσης 2 παιδιών με μια λωρίδα = ποτάμι. Με τουβλάκια το ένα κτίζει κατά μήκος του ποταμού μια πολιτεία. Το ταίρι του προσπαθεί να κτίσει ακριβώς την ίδια από την άλλη πλευρά του ποταμού.




ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΣΤΕ:
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες 2 ως 4 παιδιών και σε κάθε ομάδα δίνουμε τουβλάκια. Τους ζητάμε να τα μοιράσουν έτσι ώστε όλοι να είναι ικανοποιημένοι.

Τι μπορεί να γίνει αν τα τουβλάκια δεν φτάνουν για όλους;

Τι μπορείτε να φτιάξετε με τα τουβλάκια που έχετε όλοι μαζί;


Πώς μπορώ να μπω σε μια παρέα;
Ζωγραφιά 53 (Βήματα): Παρουσιάζει 2 παιδιά που παίζουν κι ένα παιδί που τα κοιτάζει.

Τα παιδιά προσπαθούν να δώσουν λύσεις : Με ποιο τρόπο θα μπει στην παρέα ώστε να γίνει αποδεκτός από τους άλλους;

Παιχνίδια ρόλων.

Κουκλοθέατρο:
Ο Κούκο μετακόμισε και πάει σε νέο σχολείο. Δεν ξέρει τα παιδιά και εκείνα δεν του ζητάνε να παίξει μαζί τους. 
Τι μπορεί να κάνει;



Συνταγή φιλίας:
Τα παιδιά προτείνουν την ακόλουθη συνταγή για μια γερή φιλία:

Άπειρη ΑΓΑΠΗ
100      ΑΓΚΑΛΙΕΣ
300      ΦΙΛΙΑ
            ΝΑ ΔΙΝΟΥΜΕ (παιχνίδια, δώρα)
            ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΜΑΖΙ (βόλτες, ποδήλατο...)
            ΝΑ ΒΟΗΘΑΜΕ
            ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ (να κοιμάται σπίτι μας, να κερνάμε...)




Παροιμία:


"Φίλος έδωσε σε φίλο τριαντάφυλλο με φύλλο"

-  Κάθε παιδί δίνει ένα τριαντάφυλλο σε φίλο του και του λέει μια φιλοφρόνηση.



-  Ανασυνθέτουμε την πρόταση. 

-  Παιχνίδι της χαμένης λέξης. 


Επιθυμίες: Θέλω να...: Ένα παιδί εκφράζει μια επιθυμία του και ένα άλλο την πραγματοποιεί.
Το ερώτημα που αναδύεται:
- Πώς ένιωσε ο καθένας τους;

Φύλλο εργασίας:
Ζωγραφίζουμε (8) φίλους. Με ποιο τρόπο δείχνουν τη φιλία τους;



Η φιλία μπορεί να δημιουργηθεί όχι μόνο με ανθρώπους αλλά και με ζώα.
Αυτό το δείχνει μια πολύ τρυφερή ταινία:


"Νικόστρατος, ο πελεκάνος"

η οποία γοήτευσε τα παιδιά.




ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Θεατρικά Παιχνίδια (Augusto Boal)

Για ένα δημιουργικό νεανικό θέατρο (Ν. Γκόβας)

205 Βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων (Ζάνα Αρχοντάκη - Δάφνη Φιλίππου)

100 θεατρικά παιχνίδια για το νηπιαγωγείο (Ντομινίκ Μεγκριέ)

Δεξιότητες για παιδιά δημοτικού - Προάγοντας την Προστασία του παιδιού (ΚΕΘΕΑ):
       Ποιος είναι ο φίλος;
       Συνυπάρχω με τους άλλους.

Κοινωνικοσυναισθηματικές Στρατηγικές Διδασκαλίας, μέρος β΄ (Ελένη Μοσχοβάκη)

Πρόγραμμα ελέγχου των συγκρούσεων (Σοφία Τριλίβα -Giovanni Chimienti) 

Βήματα για τη ζωή (Ν. Κουρμούση, Β. Κούτρας)




11 σχόλια:

  1. ΔΕΝ ΚΟΥΡΑΖΟΜΑΙ ΝΑ ΣΟΥ ΛΕΩ ΠΟΣΟ ΠΟΛΥ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΣΟΥ! ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΤΟΝ ΜΟΙΡΑΖΕΣΑΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ! ΚΑΛΟ ΣΒΚ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αμοιβαία τα αισθήματα Μαράκι μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετικές οι προτάσεις σου!!! Μπράβο σου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πόσο μαγικά τα προσεγγίζεις και τα παρουσιάζεις πάντα όλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σας ευχαριστώ Γιώτα και Εύη μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τέλειος τρόπος προσέγγισης!πολύ μάρέσει ο τρόπος που δουλεύεις!
    Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πόσο πολύ μου αρέσει η δουλειά σου!!!!!Μπράβο σου!!!!!Όσο για το θέμα που προσέγγισες μοναδικό!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σας ευχαριστώ πολύ Διόνη και Κατερίνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Υπέροχη προσέγγιση!!!!!!!!!!!!!!!Μας βοηθάς πολύ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή