Παρασκευή 14 Μαρτίου 2014

ΕΠΙΛΥΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ

Στις προηγούμενες αναρτήσεις γνωρίσαμε το θυμό και τρόπους να ηρεμούμε.
Τώρα είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε ό,τι μας δημιουργεί κάποιο πρόβλημα.

Στην επεξεργασία του θέματος αυτού με βοήθησε ιδιαίτερα το εγχειρίδιο "Πρόγραμμα Ελέγχου των Συγκρούσεων" της Σοφίας Τριλίβα και Giovanni Chimienti (μπορείτε να το βρείτε εδώ: http://www.academia.edu/1105484/_ 
και το τετράδιο εδώ: http://www.academia.edu/1105491/_-_


Εδώ βλέπουμε ότι υπάρχουν 3 είδη αντιδράσεων σε προβληματικές καταστάσεις:
1. Επιθετική
2. Παθητική
3. Αυτο-υποστηρικτική.

Προτείνονται διάφορες αυτο-υποστηρικτικές τεχνικές ώστε να διεκδικούμε τα δικαιώματά μας αλλά λαμβάνοντας υπόψη και τα δικαιώματα του άλλου.

Θέτοντας ως στόχο να καταφέρνουν τα παιδιά να βρίσκουν λύσεις χρησιμοποιώντας την αυτο-υποστηρικτική μέθοδο, επεξεργαστήκαμε το θέμα ως εξής:

Αρχικά ήθελα να καταλάβουν ότι υπάρχουν βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στις λύσεις των συγκρούσεών μας.

Χρησιμοποιώντας ξανά τις κάρτες 
από τα "Βήματα για τη Ζωή", 
τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να σκεφτούν 
τις συνέπειες κάθε πράξης και ποιες ιδέες θα ήταν καλύτερες μακροπρόθεσμα.

1η δράση:

Με βάση το γεγονός ότι μπορεί να γίνουμε επιθετικοί όταν απογοητευόμαστε και νιώθουμε ματαίωση, όταν μας πληγώνουν τα συναισθήματα, όταν αγνοούν τα δικαιώματά μας και  όταν δεν κερδίζουμε αυτό που θέλουμε
έδωσα στα παιδιά έτοιμα σενάρια ρόλων 
(σε κάποια έπαιξα κι εγώ). 
Τα σενάρια είχαν σχέση με συγκρούσεις που έχω παρατηρήσει ότι δημιουργούνται συχνά στο σχολείο μας.

π.χ.
Ο Α χτυπάει κατά λάθος τον Β
Ο Α κατηγορεί άδικα τον Β.
Ο Α θέλει το α και ο Β το β, ενώ μπορεί να συμβεί μόνο το α ή μόνο το β.
Ο Α θέλει αυτό που παίζει ο Β και του το παίρνει από τα χέρια.
Ο Α ξέρει τους κανόνες του παιχνιδιού, ο Β δεν τους ξέρει αλλά επιμένει να το παίζει όπως θέλει.
κτλ

Παίζουμε τους ρόλους αυτούς και μετά συζητάμε τις λύσεις.
Καταγράφουμε τα είδη των λύσεων που προτείνουν τα παιδιά (π.χ. συζήτηση, συγγνώμη, μοιραζόμαστε κτλ).

2η δράση:
Τα παιδιά σκέφτονται ένα γεγονός που δημιούργησε πρόβλημα και το ζωγραφίζουν.
Χωρίζονται σε ζευγάρια και δραματοποιούν τα προβλήματα που ζωγράφισαν, χωρίς όμως να δώσουν λύση.

Εδώ εφάρμοσα την τεχνική των 2 καρεκλών που προτείνει η Μαρία http://pythagoreionip.blogspot.gr/2012/04/blog-post_28.html
και πραγματικά εντυπωσιάστηκα από τα αποτελέσματα!!!
Τοποθετούμε τις 2 καρέκλες τη μια απέναντι στην άλλη.
Μπορεί να μιλήσει μόνο όποιος κάθεται στην καρέκλα με το στόμα. Όποτε θέλει να μιλήσει ο άλλος, αλλάζουν θέσεις. 

Τα περισσότερα προβλήματα λύθηκαν και μάλιστα με πολύ ωραίο τρόπο!

Υπήρξαν όμως και φορές που η κατάσταση έφτασε σε αδιέξοδο. 
Έχοντας παρακολουθήσει διαδικτυακά την παράσταση 
"Μικρές Σκηνές Καθημερινής Βίας"
την οποία βρήκα εδώ: http://vimeo.com/56190173 
πήρα την ιδέα να κάνουμε κι εμείς κάτι παρόμοιο:

όταν τα δύο παιδιά έφταναν σε αδιέξοδο, 
ρωτούσα τα υπόλοιπα παιδιά 
αν έχουν κάποια ιδέα 
για το πώς θα μπορούσε να λυθεί το πρόβλημα 
και όποιο ήθελε έπαιρνε τη θέση του ενός "ηθοποιού" στα καρεκλάκια.

Τα καρεκλάκια τα λάτρεψαν τα παιδιά και έκτοτε τα χρησιμοποιούν για να λύσουν πραγματικές συγκρούσεις τους.

3η δράση: 

Κάποιες φορές αντιμετωπίζουμε προβλήματα στις σχέσεις μας αλλά δεν μπορούμε να βρούμε λύση.
Τότε μπορούμε να καταφύγουμε σε κάποιον ειδικό.

Και να ο Ψυχολόγος ο Λύσης που δίνει λύσεις:

Ο Λύσης παρουσιάζει οπτικοποιημένες τις λύσεις που έχουν ήδη σκεφτεί τα παιδιά και επιπλέον μερικές ιδέες...



Τους παρουσίασε 
- τι συμβούλεψε ένα βατραχάκι όταν αντιμετώπισε κάποια προβλήματα:
( http://teach123-school.blogspot.gr/2012/01/tattling.html ) 

- με ποιο τρόπο μπορούν να επιλύσουν ένα πρόβλημα κατά το οποίο όλοι θέλουν το ίδιο πράγμα 
(π.χ. όλοι θέλουν να παίξουν με το ίδιο παιχνίδι):




- Μια συγγνώμη είναι πολλές φορές πολύτιμη!

Έτσι τους δίνει καρτελάκια και όποτε νιώθουν την ανάγκη να ζητήσουν συγγνώμη, μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για να τη γράψουν και να την προσφέρουν στο φίλο τους.

Θα χρησιμοποιήσουμε και την παλάμη "Κόλλα 5" 
αλλά δεν έχουμε προλάβει ακόμα:





Την ιδέα τη βρήκαμε στη Μυρτώ: pro-sxolika.blogspot.gr


4η δράση: 

Παραμύθι
"Αυτό το καπέλο δεν είναι δικό μου"

το οποίο έχει πολύ υλικό για επεξεργασία...
π.χ. τι έγινε πίσω από τα χόρτα; 

Μπορείτε να δείτε την ιστορία και σε βίντεο:






Για άλλη μια φορά να ευχαριστήσω με όλη μου την καρδιά τις συναδέλφους που με τις αναρτήσεις τους με βοήθησαν πάρα πολύ στην επεξεργασία του προγράμματός μας.
Εκτός από όσες έχουν αναφερθεί μέχρι τώρα, βασίστηκα και σε πολλές άλλες αλλά απλά δεν πρόλαβα να τις αξιοποιήσω...

Δεν έχουμε υπεύθυνο σχολικών δραστηριοτήτων 
οπότε μπορείτε να καταλάβετε πόσο χρήσιμος είναι ο εφοδιασμός ιδεών και υλικού από σας!!!


---------------------------

Θα αναρτήσω εδώ και κάποιες γλωσσικές δραστηριότητες
με θέμα το Θυμό:





Παίξαμε με την κατάληξη -μός 


και φτιάξαμε το ακόλουθο ποιηματάκι:

Χτυπάει το τραπέζι ο σεισμός
και γίνεται χαμός.
Έπεσε ο Μανώλης από το γκρεμό
μπήκε μέσα στο ζωμό
ένιωσε μεγάλο θυμό.
Ήπιε το χυμό
του έκατσε στο λαιμό
κι ένιωσε ένα παλμό.

!!!!




10 σχόλια:

  1. Την λάτρεψα την ανάρτησή σου!!!!!Εμπεριστατωμένη και με στόχους έτοιμους για επίλυση!!!!!!Μπράβο!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΟΥ! ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. θα συμφωνήσω με τις προλαλήσασσες ...εξαιρετικά !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο !!!!!!!!!! πολύ όμορφη προσέγγιση!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Πόπη μου!
      Συνιστώ ανεπιφύλακτα την τεχνική με τις καρέκλες. Όσο περνάνε οι μέρες, τόσο ανακαλύπτουμε πόσο μας βοηθάνε στην επίλυση προβλημάτων!!!

      Διαγραφή
  5. Έψαχνα καινούριες εικόνες για συναισθήματα κι έπεσα πάνω στο μπλογκ σου που είναι πραγματικός θησαυρός!!! Συγχαρητήρια για τις εξαιρετικές αναρτήσεις σου συναδέλφισσα!! Νεφέλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή