Παρασκευή, 18 Απριλίου 2014

Καλό Πάσχα

Συνήθως τα πασχαλινά καλάθια τα φτιάχνουν τα παιδιά με εφημερίδες πάνω σε καλούπι.
Το ίδιο έγινε και φέτος:

Συνιστώ αυτή τη μέθοδο, μόνο αν τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με αυτή την τεχνική!
Στο τέλος τοποθετήσαμε χαρτί κουζίνας για να βαφτούν καλύτερα.




Έπειτα τα χρωμάτισαν και τα στόλισαν όπως ήθελαν.

Έβαψαν τα αυγά τους με χρώματα ζαχαροπλαστικής

και για να κερδίσουν τα σοκολατένια αυγουλάκια τους πέρασαν αρκετές δοκιμασίες... 
(όπως κάθε χρόνο: 
περυσινή ανάρτηση: magikokapelo.blogspot.gr )

Μία απ' αυτές ήταν "ο κρυμμένος θησαυρός".
Φτιάξαμε με τα παιδιά ένα χάρτη της τάξης μας.
Κατόπιν έκρυψα τα αυγά σε διάφορες θέσεις.

Στο χάρτη έγραψα πόσα αυγά κρύβονται και πού.
Τα παιδιά έπρεπε να βρουν από το χάρτη, πόσα αυγά κρύβονται π.χ. κάτω από το τραπέζι και πόσα θα πάρει το καθένα τους. Καλό είναι να χωριστούν τα παιδιά σε μικρές ομάδες για να μπορέσουν να κάνουν τους υπολογισμούς πιο εύκολα.

Να σας παρουσιάσουμε και το Λαζαράκι που έφτιαξε ένα παιδί με τη μητέρα του και μας το έφερε στο σχολείο:




Τέλος, για την πασχαλινή κάρτα χρησιμοποιήσαμε το ανακυκλωμένο χαρτί που είχαν φτιάξει τα παιδιά.
Έκοψαν το αυγό και το στόλισαν όπως ήθελαν.


Σας ευχόμαστε ολόψυχα :


Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

ΕΓΩ ΚΑΙ Η ΟΜΑΔΑ ΜΟΥ!!!!

Χθες έστειλα τη βεβαίωση για συγκρότηση ομάδας με σκοπό την αξιολόγηση...

Ποιος ξέρει πόσοι θα την πληρώσουμε αυτή την βεβαίωση....

Και με ποιο τρόπο...


------

Χθες, ο σύλλογος διδασκόντων του μονοθέσιου νηπιαγωγείου μας, 
αποτελούμενος από μία και μοναδική νηπιαγωγό 
συγκρότησε ΟΜΑΔΑ εργασίας....


Αν δεν έκλαιγα , θα γελούσα......






Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

ΑΓΑΠΗ

Μιλάμε για το Πάσχα και είναι ώρα να μιλήσουμε για το πιο σημαντικό:

Γιατί ήρθε ο Χριστός στη Γη; Ποιο μήνυμα μας μεταφέρει;

Συζητάμε φράσεις που υπάρχουν στην Καινή Διαθήκη σχετικές με το θέμα αυτό:

"να αγαπήσεις τον πλησίον σου ως τον εαυτό σου"
-ποιος είναι ο πλησίον μας;
-αν δίπλα μας βρίσκεται κάποιος από άλλη χώρα ή κάποιος που διαφέρει από μας;
-τελικά, πόσο δίπλα είναι ο πλησίον μας;

"να αγαπάτε τους εχθρούς σας και να προσεύχεστε γι' αυτούς"
-να αγαπάμε και τον εχθρό μας;



-τι σημαίνει ο ύμνος της αγάπης  στην επιστολή προς Κορινθίους:
Η αγάπη μακροθυμεί, συμπεριφέρεται με χρηστότητα η αγάπη, δε ζηλεύει, η αγάπη δε μεγαλοκαυχιέται, δε φουσκώνει από υπερηφάνεια,  δε συμπεριφέρεται άσχημα, δε ζητά τα δικά της, δεν παροξύνεται, δε λογίζεται το κακό,   δε χαίρει για την αδικία, συγχαίρει όμως στην αλήθεια.   Όλα τα ανέχεται, όλα τα πιστεύει, όλα τα ελπίζει, όλα τα υπομένει. 
kainidiathiki.agiooros.org )



Ας φανταστούμε τώρα ότι βρισκόμαστε σ' ένα μέρος όπου δεν υπάρχει αγάπη.
Όταν ανοίξω τα μάτια μου θα ήθελα να δω τι συμβαίνει στο μέρος αυτό...

Τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν και μετά συζητάμε για τα συναισθήματά τους...

Στο βιβλίο "Θεραπευτικά Παιχνίδια" της Νένας Γεωργιάδου βρήκαμε και κάναμε το ακόλουθο πείραμα:

Γεμίσαμε ένα μπολ με νερό και ρίξαμε πιπέρι:
Βρισκόμαστε σ' ένα χωριό όπου ζουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι, οι Πιπερούληδες.
Πώς σας φαίνονται;

Ξαφνικά όμως ήρθε κάποιος που δεν αγαπούσε κανένα. 
(Ρίχνουμε μια σταγόνα υγρό σαπούνι -->
 οι Πιπερούληδες απομακρύνονται προς τα τοιχώματα του μπολ!)

Γιατί έφυγαν όλοι από κοντά του;
Τι έκανε;

Έπειτα ήρθαν οι Ζαχαρούληδες.
(Ρίχνουμε ζάχαρη στο νερό --> Το πιπέρι συγκεντρώνεται γύρω της!)

Γιατί οι άνθρωποι πηγαίνουν κοντά της; Τι κάνει;

Με ποιο τρόπο μπορούμε να δείξουμε την αγάπη μας;

Καταγράφουμε όσα μας λένε τα παιδιά.
(αγκαλιά, γέλιο, χαμόγελο, φιλί, να λέμε παραμύθια και ιστορίες, να παίζουμε, να πηγαίνουμε βόλτες, να κρατάμε το χέρι, να κάνουμε ειρήνη, να κοιμόμαστε μαζί, να προσέχουμε τους άλλους, με ένα δώρο, φροντίδα, να δίνουμε φαγητό και νερό, να βοηθάμε.)

Παρατηρούν σκίτσα από το γνωστό "αγάπη είναι..."
και βγάζουν τα συμπεράσματά τους.

Παρουσιάζουν τι συμβαίνει στο χωριό της αγάπης.

Επεξεργαζόμαστε το τραγούδι: 
"Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο"

Προσπαθούμε να ζωγραφίσουμε καρδούλες, οι οποίες είναι το σύμβολο της αγάπης.

Τι σημαίνει η φράση: "παίρνω φως απ΄ τον ήλιο και φτιάχνω την αγάπη";

Στο σημείο αυτό χρησιμοποιήσαμε άλλο μία δραστηριότητα που προτείνεται στο παραπάνω βιβλίο:

Τα φαναράκια της αγάπης.

Χρησιμοποιήσαμε τα πασχαλινά φαναράκια που είχαμε φτιάξει την προηγούμενη εβδομάδα μέσα στα πλαίσια της επαναχρησιμοποίησης (παλιά βαζάκια στολισμένα με χαρτοπετσέτες).


Καθώς η αγάπη - φως μοιράζεται σε όλα τα παιδιά
η τάξη μας φωτίζεται, ένα υπέροχο άρωμα αναδύεται 
(τα ρεσώ είναι αρωματικά)
και μπορούμε να αισθανθούμε τη ζεστασιά της...

Η αγάπη δεν λιγοστεύει όταν μοιράζεται...
Η αγάπη φωτίζει όσο περισσότερα είναι τα άτομα που τη μοιράζονται...

Με αυτήν την ευκαιρία μιλάμε για το έθιμο της λαμπάδας και το άγιο φως τους Μεγάλου Σαββάτου, όπου όλοι εκείνο το βράδυ ανάβουν το κερί του με το ίδιο ακριβώς φως, το οποίο ταξιδεύει από τα Ιεροσόλυμα σ' όλον τον κόσμο...

Γλωσσικές Δραστηριότητες:

Ακροστιχίδα:
Γράφουμε τη λέξη "αγάπη" κατακόρυφα και βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από κάθε γράμμα.
Έχουμε καταγράψει σε καρτέλες όσα είχαν πει τα παιδιά νωρίτερα ως τρόπους εκδήλωσης της αγάπης.
Τις χρησιμοποιούν για να φτιάξουν την ακροστιχίδα της αγάπης:




Διαβάσαμε το παραμύθι:
"Μάντεψε πόσο σ' αγαπώ"
το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ:
http://paramithi-paramithi.blogspot.gr/2010/04/blog-post.html

και χρησιμοποιήσαμε την ιδέα που βρήκαμε στην ιστοσελίδα: http://1niplykovr.blogspot.gr/2014/03/blog-post_16.html
για να μετρήσουμε τις αγκαλιές μας και να ζωγραφίσουμε τα πρόσωπα που αγαπάμε.


Τέλος, καταγράψαμε το μήνυμα του Χριστού:

(Αριστερά βλέπουμε 2 ζωγραφιές παιδιών όπως φαντάστηκαν το χωριό όπου δεν υπάρχει αγάπη...)


--------------------

Το θέμα της αγάπης είναι πολύ σημαντικό και με προβλημάτισε αρκετά...

Πολλοί φιλόσοφοι έχουν καταγράψει τις σκέψεις τους για αυτήν και είναι δύσκολο να βρεις σαφείς απαντήσεις.

Είναι η αγάπη ένα συναίσθημα;

Σύμφωνα με τον Κρισναμούρτι, 

"η αγάπη δεν είναι συναίσθημα. Ο συναισθηματισμός είναι απλώς μια μορφή επέκτασης του εγώ. 
Το να είσαι γεμάτος συναισθήματα προφανώς δεν είναι αγάπη, γιατί ένα συναισθηματικό άτομο μπορεί να είναι και άσπλαχνο όταν τα συναισθήματά του δεν έχουν ανταπόκριση"

"αν έχει κάποιο λόγο "Σ' αγαπώ επειδή..." τότε είναι εμπορική συναλλαγή."

"η αγάπη δεν είναι το αντίθετο κάποιου άλλου. Δεν είναι το αντίθετο του μίσους και της βίας."

"Έχουμε διαιρέσει τη ζωή όπως έχουμε διαιρέσει και τη Γη....
Μιλάμε πάρα πολύ για την αγάπη - την αγάπη για τον Θεό, την αγάπη για την ανθρωπότητα, την αγάπη για την πατρίδα, την αγάπη για την οικογένεια - κι όμως, πράγμα παράξενο, μ' αυτήν την αγάπη, πάει μαζί και το μίσος. Αγαπάς τον δικό σου Θεό και μισείς τον Θεό κάποιου άλλου, αγαπάς το έθνος σου, την οικογένειά σου, αλλά είσαι εναντίον κάποιας άλλης οικογένειας και κάποιου άλλου έθνους."

"η αγάπη δεν είναι σύγκρουση. Η αγάπη δεν ξέρει από ζήλια, μίσος, θυμό, φιλοδοξία,... απαίτηση για αυτοεπιβεβαίωση"

"Η εγκατάλειψη του εγώ σημαίνει αγάπη, συμπόνια σημαίνει συμπόνια για τα πάντα".



Ο Έριχ Φρομ λέει ότι η αγάπη είναι τέχνη και χρειάζεται γνώση και προσπάθεια.

"οι πιο πολλοί άνθρωποι βλέπουν το πρόβλημα της αγάπης πρωταρχικά σαν πρόβλημα του πώς ν' αγαπηθούν και όχι του πώς ν' αγαπήσουν".

Οι άνθρωποι θεωρούν πως "η αγάπη είναι πρόβλημα αντικειμένου κι όχι πρόβλημα ψυχικής ικανότητας. ... νομίζουν ότι το δύσκολο είναι να βρουν το κατάλληλο άτομο ν' αγαπήσουν και ν' αγαπηθούν."

"η αγάπη είναι δράση κι όχι παθητικό συναίσθημα"

"η πιο διαδεδομένη παρεξήγηση είναι εκείνη κατά την οποία υποτίθεται ότι δόσιμο σημαίνει χάσιμο, παραχώρηση, στέρηση, θυσία... Τι δίνει αλήθεια ένας άνθρωπος στο συνάνθρωπό του; Δίνει από τον εαυτό του, από τη ζωή του....
Του δίνει από τη χαρά του, από το ενδιαφέρον του, την κατανόηση, τη γνώση, το χιούμορ, τη θλίψη του - απ' όλες τις εκφράσεις και εκδηλώσεις της ζωής που κρύβει μέσα του."

Τα βασικά στοιχεία της είναι "φροντίδα, ευθύνη, σεβασμός και γνώση"

"Αν ο άνθρωπος αγαπά μόνο ένα άλλο άτομο και είναι αδιάφορος προς τους άλλους συνανθρώπους του, η αγάπη του δεν είναι ακριβώς αγάπη αλλά μια συμβιωτική προσκόλληση ή ένας διογκωμένος εγωισμός"

"Αν πραγματικά αγαπώ έναν άνθρωπο, αγαπώ όλους τους ανθρώπους, αγαπώ τον κόσμο, αγαπώ τη ζωή"




Δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τον Λέο Μπουσκάλια:

"Μπορούμε να επιλέξουμε ν' αγαπάμε η να μισούμε, να είμαστε ευτυχισμένοι ή απελπισμένοι, ελεύθεροι ή καταπιεσμένοι, συγχωρητικοί ή μνησίκακοι. Η ελευθερία περικλείει την υπευθυνότητα για τις επιλογές που κάνουμε"

"Δεν μπορούμε να δώσουμε εκείνο που δεν έχουμε. Για να αγαπήσουμε κάποιον άλλον, πρέπει πρώτα απ' όλα να αγαπήσουμε τον εαυτό μας".

Και ο Χόρχε Μπουκάι μας παραπέμπει σε ένα αρχαίο ινδιάνικο μύθο, τον οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ:
http://antikleidi.com/2014/02/14/one-love/#more-68935









Τρίτη, 1 Απριλίου 2014

ΠΩΣ ΦΤΙΑΧΝΕΤΑΙ ΤΟ ΧΑΡΤΙ; (ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ)

Το παραπάνω ερώτημα εξέφρασε ένα παιδί 
και τα υπόλοιπα εκδήλωσαν το ενδιαφέρον 
να ασχοληθούμε με αυτό το θέμα.

Στην ερώτηση 
"πώς μπορούμε να μάθουμε πώς φτιάχνεται το χαρτί;"
τα παιδιά απάντησαν:
- Να πάμε εκεί που φτιάχνεται το χαρτί
- Να ρωτήσουμε κάποιον που ξέρει
- Να ρωτήσουμε τους γονείς μας
- Να το βρούμε σε κάποιο βιβλίο
- Να το βρούμε στο ίντερνετ
και 
- Να μας πει η κυρία.
- Πώς μπορεί να το ξέρει η κυρία;
- Από το σχολείο που πηγαίνει κάποιες μέρες!!!!
(τα παιδιά αναφέρονται στις επιμορφώσεις ή σεμινάρια που ξέρουν ότι έχω παρακολουθήσει!!!)

Τους υποσχέθηκα ότι θα τους δείξω ένα τρόπο να φτιάξουν χαρτί όμως πρώτα θα επεξεργαστούν τους τρόπους που πρότειναν.

Καθώς δεν στάθηκε δυνατό να επισκεφτούμε εργοστάσιο χαρτιού, ούτε να έρθει κάποιος ειδικός στο σχολείο μας, επικεντρωθήκαμε στους υπόλοιπους τρόπους.


Αποφάσισαν να διατυπώσουν την ερώτηση στους γονείς τους ως εξής:

ΞΕΡΕΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙΤΕ ΠΩΣ ΦΤΙΑΧΝΕΤΑΙ ΤΟ ΧΑΡΤΙ;

Μία ομάδα αποτέλεσαν τα παιδιά που έφεραν πληροφορίες από το σπίτι τους.

Δεύτερη ήταν η ομάδα του ίντερνετ.

Τρίτη η ομάδα του βιβλίου.


Στην τρίτη ομάδα δόθηκαν βιβλία σχετικά με το θέμα και αφού τα ξεφύλλισαν προσπάθησαν να βγάλουν τα συμπεράσματά τους από τις εικόνες.


Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσίασε τι βρήκε για το θέμα αυτό.

Όπως τους υποσχέθηκα, τους έδειξα πώς να φτιάχνουμε χαρτί.
Ξεκινήσαμε από ένα θεατρικό παιχνίδι με εφημερίδες
( κατά το οποίο τα παιδιά έφτιαξαν την Ελένη: )



και προσπαθώντας να δημιουργήσουμε ήχους 
οι εφημερίδες κόπηκαν αρχικά σε λωρίδες 
(με τις οποίες φτιάξαμε γράμματα και αναπαραστήσαμε λέξεις που αρχίζουν από αυτά):


κι έπειτα σε μικροσκοπικά κομματάκια.






Τα βάλαμε σε νερό, τα μουλιάσαμε 2 ημέρες 
τα μετατρέψαμε σε πολτό με το μίξερ

τα απλώσαμε σε απορροφητικό πανί
με τη βοήθεια ενός πλάστη
και τώρα περιμένουμε να στεγνώσει...


----------------------------------

Αυτόν το καιρό μιλάμε για την ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
οπότε το σχέδιο εργασίας αυτό ήρθε και έδεσε πάνω στην ώρα.

Έτσι μάθαμε πως αντί να :



μπορούμε να κάνουμε:






Υπάρχει ένα πολύ όμορφο παραμύθι
που το λένε:
"Ήταν ένα μικρό χαρτάκι"

Την ιστορία μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ:
digitalschool.minedu.gov.gr/
όπου θα βρείτε και ιδέες για να βάλετε ήχους στην ιστορία.
Προσωπικά με ενδιέφερε ως άσκηση αφής
έτσι έφτιαξα το παραμύθι χρησιμοποιώντας τους αντίστοιχους τύπους χαρτιού:






κτλ

---------------------------
Μια και μιλάμε για εφημερίδες να προσθέσω και κάτι επίκαιρο.
Μιλώντας για την πρωταπριλιά και τα ψέματα,
τα παιδιά είπαν ότι ψέματα λένε στις ειδήσεις και στον καιρό.
Τότε τους έδειξα από εφημερίδες διάφορες διαφημίσεις και τους εξήγησα ότι
πολλές φορές κάποιες διαφημίσεις λένε ψέματα 
ή δεν λένε όλη την αλήθεια.
Έψαξαν σε κάθε διαφήμιση να βρουν τι κρύβεται από πίσω...

Έτσι ανακάλυψαν ότι διαφημίσεις με αναψυκτικά 
έκρυβαν ότι αυτά περιέχουν ζάχαρη που χαλάει τα δόντια μας,
τα ζαμπόν δεν είναι και τόσο υγιεινά όσο δείχνουν
οι σφουγγαρίστρες δεν είναι και τόσο ανθεκτικές όσο λένε κτλ.

Ρωτώντας γιατί λένε ψέματα, κάποιο παιδί απάντησε
"για να κερδίσουν λεφτά".

Στη συνέχεια, σε ομάδες,  έφτιαξαν τις δικές τους διαφημίσεις 
κόβοντας όποιο προϊόν ήθελαν από κάποια φυλλάδια
και τις παρουσίασαν.
Οι υπόλοιποι προσπάθησαν να εντοπίσουν τι κρύβεται πίσω από τις διαφημίσεις αυτές.