Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου 2014

Εργαστήρι μάσκας

Εργαστήρι μάσκας σήμερα
που σημαίνει θεατρικό παιχνίδι που καταλήγει σε δημιουργία μάσκας.

Αρχικά ασχοληθήκαμε με την κίνηση του προσώπου μας: των ματιών, χειλιών κτλ
ώστε το ίδιο το πρόσωπό μας να γίνει μάσκα...

Ανάμεσα στις δραστηριότητες, παίξαμε το γλύπτη και τα αγάλματα.
Ο γλύπτης κάνει μια διαφορετική γκριμάτσα μπροστά από κάθε άγαλμα και το άγαλμα την αποτυπώνει στο δικό του πρόσωπο.

Επίσης, μία μία εμφανίστηκαν διάφορες μάσκες
(εκτός από τις έτοιμες, υπάρχουν άφθονες από τις θεατρικές παραστάσεις του παρελθόντος κτλ)
με τον εξής τρόπο:
Εξηγώ στα παιδιά ότι θα εμφανιστούν μπροστά τους κάποιοι που έχουν αμνησία και θα τους θέτουν ερωτήσεις: 
Ποιος είμαι; Πού βρίσκομαι; Που πάω ή Τι θέλω να κάνω;

Φορώντας ένα ύφασμα και μια διαφορετική μάσκα κάθε φορά, τα παιδιά με βοηθάνε απαντώντας στις ερωτήσεις μου. Κατόπιν αναλαμβάνουν το ρόλο μου τα ίδια.


Και βέβαια μετά χορέψαμε και παίξαμε με τις μάσκες:


Όλα αυτά δημιουργούν έντονο ενδιαφέρον να γνωρίσουν την ιστορία της μάσκας, να δουν ότι οι μάσκες μπορούν να φτιαχτούν από διάφορα υλικά και να θυμηθούν τις μάσκες που συναντήσαμε κατά τη γνωριμία μας με διάφορους λαούς.

Πριν την κατασκευή της μάσκας, έρχονται σε επαφή με τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν (πχ σερπαντίνες, εφημερίδες, φτερά, χαρτάκια κτλ), χορεύουν μαζί τους, τα τοποθετούν πάνω στο σώμα τους... 

Για την κατασκευή της μάσκας πήραμε την ιδέα από εδώ:
http://10onipiagogioher.blogspot.gr/2012/02/blog-post_21.html



Τέλος να σας παρουσιάσουμε και το καπέλο μας που φτιάξαμε μια άλλη μέρα:



Η ιδέα είναι από εδώ:
http://www.freekidscrafts.com/scarecrow-hat/

και είναι πολύ απλή κατασκευή:
αποτελείται από ένα μεγάλο κύκλο, τον οποίο προσαρμόζουμε, 
αφού τον ζωγραφίσουν τα παιδιά και κολλήσουν ό,τι θέλουν, 
σε ένα μπολ και με τη βοήθεια του συρραπτικού και ενός σκοινιού ή χόρτου σταθεροποιούμε το σχήμα του! 







Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2014

Η ΟΓΔΟΝΤΟΓΛΥΦΙΔΑ

Ένα παραμύθι κατάλληλο για φωνολογικά παιχνίδια αποτελεί η 
"Οδοντογλυφίδα που έγινε Ογδοντογλυφίδα"
της Σοφίας Μαντουβάλου,


το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ:
http://issuu.com/melpobogi/docs/odontoglyfida

Εμείς χρησιμοποιήσαμε φωτοτυπίες  με τις εικόνες του βιβλίου για να τις τοποθετήσουν σε χρονολογική σειρά.





Κάθε εικόνα είναι διπλωμένη έτσι ώστε να φαίνεται μόνο το πρόσωπο που ζήτησε βοήθεια η ογδοντογλυφίδα. 
Τα παιδιά καλούνται να θυμηθούν ή να βρουν τι θα γινόταν αν  το πρόσωπο αυτό έπαιρνε το γ.



Και 2 εργασιούλες:






 Ένα σας λέω: γελάσαμε πολύ!!!

Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2014

Ο ΓΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΥΛΙ

Παρατηρούμε τον πίνακα του Klee "cat and bird"




Ο πίνακας αυτός μου φέρνει στο μυαλό ένα λατρεμένο μου βιβλίο:


Στην ιστορία αυτή μπορεί να βρει κανείς 
μπόλικη χαρά, αγάπη, φιλία  
αλλά και θλίψη και απώλεια.

Μιλάει για ένα γλάρο που έπεσε σε πετρελαιοκηλίδα και τελικά ξεψύχησε. Πρόλαβε όμως να γεννήσει ένα αυγό και να αποσπάσει την υπόσχεση ενός γάτου ότι θα το φροντίσει και θα μεγαλώσει το γλαρόνι που θα βγει από εκεί.

Διηγήθηκα την ιστορία με δικά μου λόγια, καθώς πρόκειται για ένα αρκετά μεγάλο βιβλίο χωρίς πολλές εικόνες.

Αφού ζωγραφίσαμε ό,τι μας άρεσε από το παραμύθι,
έγινα αρκετά παρεμβατική 
(συνήθως προσπαθώ να το αποφεύγω, αλλά ο πειρασμός ήταν μεγάλος).

Έτσι τους έδειξα πώς μπορούν να σχεδιάσουν το γάτο του Κλέε, με τον τρόπο που ανακάλυψα εδώ:
https://sites.google.com/site/spscarlisleartroom/paul-klee





Το βιβλίο αυτό θίγει πλήθος θεμάτων
(μόλυνση περιβάλλοντος, φιλία, 
διαφορετικότητα και αποδοχή, πένθος κτλ) 
και είναι απίστευτα τρυφερό και συγκινητικό...



Αποκριάτικη στολή: "Ξα μου"

Μπήκαμε κι εμείς δυναμικά στο κλίμα των ημερών με αποκριάτικες δημιουργίες.

Η φετινή μας κολεξιόν έχει τίτλο: "ξα μου".
(Για όσους δεν ξέρετε κρητικά, σημαίνει : 
εξουσία μου, δηλ. δικαίωμά μου, 
δηλ. κάνω ό,τι θέλω...)

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:

Κατ' αρχήν θυμηθήκαμε ότι στο παραμύθι του Έλμερ έλεγε ότι μία μέρα του χρόνου όλοι οι ελέφαντες χρωματίζουν το σώμα τους και γίνονται κι εκείνοι παρδαλοί. 
Ε, σήμερα είναι αυτή η μέρα!!!

Τοποθετήσαμε κάτω στεφάνια 
-τα οποία φανταστήκαμε ότι είναι μπογιές-
και βάψαμε καλά καλά όλο μας το σώμα.

Στη συνέχεια βάψαμε και τους φίλους μας!

Παρατηρήσαμε εικόνες με μακιγιαρισμένους ανθρώπους από άλλες φυλές και πήραμε ιδέες...


Έπειτα πήραμε σακούλες σκουπιδιών και κολλήσαμε πάνω τους ό,τι θέλαμε (σερπαντίνες, κορδέλες πλαστικές, εικόνες από περιοδικά κτλ ) και ζωγραφίσαμε με ανεξίτηλους μαρκαδόρους ό,τι άλλο μας άρεσε. 
Ξα μας, δηλαδή.

Τέλος με μπογιές προσώπου βάψαμε τα πρόσωπά μας:
Το ένα μάγουλο μόνοι μας, το άλλο ένας φίλος μας και το μέτωπο η νηπιαγωγός μας 
(να κάνω κι εγώ κάτι!).

Η φετινή κολεξιόν είχε απόλυτη επιτυχία!!!

(Κρίμα που αυτό το μήλο δεν επιτρέπει να δείτε το υπέροχο μακιγιάζ μας!!!)

Τρίτη, 18 Φεβρουαρίου 2014

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ - ΛΥΠΗ & ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ

Συζητάμε για κάποιο θέμα που συνέβηκε στο παρελθόν στο σχολείο μας.
π.χ. Πώς νιώσατε όταν σας είπα ότι θα πηγαίναμε εκδρομή;
       Πώς το δείξατε με το σώμα σας;

Μπορείτε να ζωγραφίσετε κάποια στιγμή από εκείνη τη μέρα που νιώσατε χαρούμενοι;

Υπήρξε κάποια στιγμή εκείνη τη μέρα που νιώσατε στενοχωρημένοι;


Έχετε νιώσει λυπημένοι κάποια άλλη φορά;



Παρατηρούμε καρτέλες, διαχωρίζουμε όσες δείχνουν το παιδάκι να είναι χαρούμενο και όσες το δείχνουν λυπημένο.

http://atividadespedagogicasprokeila.blogspot.gr/2011/09/trabalhando-as-emocoes.html

Πώς είναι το σώμα μας όταν λυπόμαστε;
Πώς είναι το πρόσωπό μας;

Κάθε παιδί σκεπάζει το κεφάλι του με ένα ύφασμα και δείχνει τι νιώθει με το σώμα του. Τα άλλα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν. Μόλις γίνουν τα αποκαλυπτήρια, από την έκφραση του παιδιού καταλαβαίνουν αν μάντεψαν σωστά.






Ποιο σκίτσο θυμίζει το γράμμα χ;
Ποιο θυμίζει το γράμμα λ;
Ας ανακαλύψουμε τα γράμματα αυτά:



Παρατηρούμε πίνακες ζωγραφικής.

http://www.wikipaintings.org/en/frida-kahlo/portrait-of-do%C3%B1a-rosita-morillo-1944

http://www.wikipaintings.org/en/frida-kahlo/self-portrait-1948

http://www.wikipaintings.org/en/pablo-picasso/crying-woman-1937-1

http://en.wikipedia.org/wiki/At_Eternity's_Gate


Τι αισθάνονται τα πρόσωπα αυτά;
Γιατί; Τι τους συμβαίνει;

Ποιος αισθάνεται λίγο λυπημένος, πιο πολύ, ακόμα πιο πολύ και ποιος είναι ο πιο λυπημένος απ΄ όλους;


Για να δούμε κι αυτόν τον κλόουν.




Τι παρατηρείτε;  Τι του συμβαίνει;
Μπορούμε να κάνουμε κάτι για να ξαναβρεί το χαμόγελό του;

Καταγράφουμε τις απαντήσεις.

Ένας τρόπος για να γελάσουμε είναι να βλέπουμε αστείες εικόνες.
(ψάχνοντας στο διαδίκτυο "funny babies" και "funny animals" μπορούμε να βρούμε άφθονες)

Χρησιμοποιούμε το κουτί του κλόουν ως αποθηκευτικό χώρο για τις αστείες καρτέλες. 

Όποτε νιώθουμε λυπημένοι, μπορούμε να τις κοιτάξουμε και ίσως μας βοηθήσουν κι εμάς να ξαναβρούμε το χαμόγελό μας....

Μπορούμε ακόμα να σφυρίξουμε ένα εύθυμο σκοπό,
όπως το ρεφρέν:

- Σφύριξε χαρούμενα μπορείς
  Δες τη φωτεινή πλευρά της ζωής

Εγώ σας αφιερώνω ολόκληρο το τραγούδι με το παρακάτω απίθανο βιντεάκι:








ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ

Για να θυμηθούμε ακόμα κάτι:
Όταν πήγαμε εκείνο το διδακτικό περίπατο 
και καταλήξαμε στο γήπεδο, 
διαπιστώσαμε ότι όλες οι πόρτες ήταν κλειδωμένες.

Τι νιώσαμε;

Τι κάναμε;


1) Κλαίγαμε;
2) Φωνάζαμε;
3) Κλωτσούσαμε ό,τι βρίσκαμε μπροστά μας;

Αν τα κάναμε αυτά, η πόρτα θα άνοιγε;

4) Παραιτηθήκαμε και επιστρέψαμε σχολείο;


Τι κάναμε λοιπόν;

1) Πήραμε τηλέφωνο για να δούμε αν μπορεί κάποιος να μας ανοίξει.
2) Αφού δεν γινόταν αυτό, αποφασίσαμε να πάμε κάπου αλλού.
3) Περάσαμε φανταστικά στο νέο προορισμό μας!!!

Όταν θέλουμε πάρα πολύ κάτι, αλλά αυτό δε γίνεται, τότε νιώθουμε απογοήτευση.
Η απογοήτευση μπορεί να περιέχει και λύπη και θυμό.


Δείχνουμε εικόνες στα παιδιά (από τα "Βήματα")
και προσπαθούμε να δούμε τι ιστορία κρύβουν.

- Κάποιος χάλασε την κατασκευή των παιδιών:

Πώς ένιωσαν και τι είπαν τα παιδιά;
Πώς ένιωσε το παιδί που έπεσε;

Μπορείτε να σκεφτείτε μια καλή ιδέα ώστε να αλλάξει 
η κατάσταση προς το καλύτερο;

Τα παιδιά πρότειναν τα εξής:
- να τον ρωτήσουν γιατί τους χάλασε το παιχνίδι.
- να του πουν "Πρέπει να προσέχεις. Μην το ξανακάνεις".
- το παιδάκι να τους ζητήσει συγγνώμη.
- να τους βοηθήσει να ξαναφτιάξουν την κατασκευή.

(Κάθε φορά που τα παιδιά σκέφτονται μια καλή ιδέα, τους παρουσιάζουμε μια κάρτα με λάμπα = καλή ιδέα)


Με τον ίδιο τρόπο επεξεργαζόμαστε και τις επόμενες εικόνες:

Υπόσχεση που δεν κρατήθηκε:

(Ο μπαμπάς δεν μπόρεσε να πάει το παιδί στο τσίρκο, όπως του είχε υποσχεθεί, γιατί του έτυχε κάποια δουλειά).
(Στην ερώτηση "τι έκανε τότε το παιδί;" απάντησαν, ανάμεσα στ' άλλα, ότι έριξε κάτω κι έσπασε ό,τι βρισκόταν πάνω στο τραπέζι)

Ένα παιχνίδι που έχει κάποιος άλλος και το θέλουμε κι εμείς.

Δεν τα καταφέρνουμε σε κάτι.

(Το παιδί προσπαθεί να κολυμπήσει αλλά δεν τα καταφέρνει)
(Πρέπει να παρατήσει την προσπάθεια; Τι άλλο μπορεί να κάνει;)

Θέλουμε να κοιμηθούμε κι άλλο το πρωί αλλά το ξυπνητήρι χτυπάει.

(Κάποιο παιδί είπε: "να πει ότι είναι άρρωστο" ;-) )

Ένα παιχνίδι που θέλουμε να μας αγοράσουν,
αλλά οι γονείς μας μάς λένε ότι δεν έχουν χρήματα.

(Σ' αυτό το σημείο κάναμε μία επιπλέον δραστηριότητα, καθώς τα παιδιά πιστεύανε ότι οι γονείς τους μπορούσαν να πάνε στην τράπεζα και να βγάλουν λεφτά:
Προσποιήθηκαν ότι είναι οι γονείς τους που μετά από 1 μήνα δουλειάς πληρώνονται. 
Πήραν 4 καπάκια - χρήματα.

- Τι έχετε ανάγκη για να ζήσετε; Τι είναι απαραίτητο;

Φαγητό ( Δώστε 1 καπάκι για να το πληρώσετε)
Ρούχα       "       "      "            "   "   "  "
Νερό, Ρεύμα, Τηλέφωνο   " " " " "

Αν αρρωστήσουμε χρειαζόμαστε και φάρμακα.

Περισσεύουν χρήματα για κάτι άλλο;
Έχουμε λοιπόν πάντα χρήματα για παιχνίδια;)
----------------------------------------------------

Αφού συζητήσουμε για τις εικόνες και για δικές μας εμπειρίες, καταλαβαίνουμε ότι οι φωνές, το κλάμα, τα νεύρα δεν οδηγούν πουθενά. 
Όλα τα παιδιά το παραδέχονται αυτό.

Πρέπει λοιπόν να σκεφτούμε μια καλύτερη ιδέα.

Για να γίνει αυτό όμως, πρώτα πρέπει να ηρεμήσουμε.

Εδώ εξηγούμε την περίφημη τεχνική της χελώνας:


1. Απογοήτευση
2. Σταματώ, δεν κάνω κάτι δυσάρεστο (δηλ. δεν φωνάζω, δεν τα σπάω όλα...)
3. Αναπνέω βαθιά και μετρώ ως το 5. Ηρεμώ.
4. Βρίσκω μια καλή ιδέα.

Καρτέλες: http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2014/02/13.html



Ολοκληρώνουμε την ενασχόλησή μας με την απογοήτευση 
με εικονογράφηση περιστάσεων 
που μας έφεραν σε απογοήτευση 
και δρώμενα.


Παρασκευή, 14 Φεβρουαρίου 2014

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ : ΧΑΡΑ - ΕΥΤΥΧΙΑ


Βουτιά στα συναισθήματα στο νηπιαγωγείο μας, με ένα εύκολο και όμορφο συναίσθημα : τη χαρά.

---------
Πριν συνεχίσω όμως θα σας παρουσιάσω μια ανακάλυψή μου:
Τα γράμματα των βασικών συναισθημάτων μοιάζουν απίστευτα με το σώμα μας, όταν βρίσκεται στην αντίστοιχη κατάσταση. 
Τι εννοώ;

εικόνες:


________________________________________

Παρατηρούμε πίνακες ζωγραφικής όπου η χαρά είναι διάχυτη και σχετίζονται με τις δικές τους εμπειρίες :

Ιακωβίδης:  Κου - κου, 
                   Τα πρώτα βήματα
                    Μητρική στοργή

Λύτρας:  Γιαγιά με εγγόνια


Μπορείτε να φανταστείτε πώς είναι το πρόσωπο όσων βλέπουμε μόνο την πλάτη τους;

Υπάρχουν κάποια παιχνίδια που σας έκαναν να χαρείτε κι εσείς τόσο πολύ;

Θα παίξουμε εκείνο που θα πάρει τις περισσότερες ψήφους
(Ισοψήφησαν το παιχνίδι "κρύβομαι πίσω από το πανί και φανερώνω μόνο ... χέρια, πόδια κτλ.

και "η μάγισσα μεταμορφώνει...")


Παρατηρούμε ακόμα μερικούς πίνακες:
Μόνα Λίζα
Promenade - Chagall



Χρησιμοποιώντας αριθμούς από 1-3 βρίσκουμε τις διαβαθμίσεις της χαράς 
(λίγο χαρούμενος - πολύ - πιο πολύ)
(κάθε παιδί έχει τη δική του άποψη).

--------
"Πετάω από χαρά"
--------

Τέλος παρατηρούμε τον πίνακα του Chagall
"I and the Village"
για τον οποίο τους είπα (για τις ανάγκες του θέματος) 
ότι ο ζωγράφος έφτιαξε τον εαυτό του 
και ό,τι υπάρχει στη ζωή του 
που τον κάνει ευτυχισμένο.

Τι χρώμα έχει η ευτυχία;

Κάθισαν σε όποιο ύφασμα ήθελαν και σκέφτηκαν τι υπάρχει στη δική τους ζωή που τα κάνει ευτυχισμένα.



Σχεδίασα το προφίλ τους και ζωγράφισαν πρόσωπα και αντικείμενα που υπάρχουν στη ζωή τους και τους φέρνουν ευτυχία.










ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ


ΣΤΟΜΑ ΤΟΥ... (Δ)

Βρίσκουμε και τοποθετούμε στο στόμα, τα δόντια με εικόνες που αρχίζουν από .... (Δ ή όποιο άλλο γράμμα θέλουμε)






ΤΟ ΧΑΛΑΣΜΕΝΟ ΔΟΝΤΙ

Γινόμαστε οδοντίατροι. Βρίσκουμε και βγάζουμε το χαλασμένο δόντι (δηλ. το δόντι με εικόνα που αρχίζει με διαφορετικό γράμμα από τα υπόλοιπα)


και τοποθετούμε το σωστό δόντι:


ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΑ 

Παρατηρούμε τα δόντια - γράμματα που υπάρχουν στην πάνω σειρά και τοποθετούμε τα αντίστοιχά τους μικρά στην κάτω:



ΜΟΥ ΕΠΕΣΕ ΤΟ ΔΟΝΤΙ!

Φτιάχνουμε με τα δόντια - γράμματα μια λέξη.
Κουνάει και πέφτει το πρώτο (ή και το δεύτερο) γράμμα.
Ποια λέξη δημιουργήθηκε;
παλάτι - αλάτι
καμήλα - μήλα
κτλ

Έπεσε το πρώτο δόντι και το αλλάζουμε με κάποιο άλλο:
θυμός - χυμός
ρόδι - πόδι
κτλ
(Τέτοιες καρτέλες μπορείτε να βρείτε εδώ:


Μαθηματικά:

Πήραμε το στόμα με τα δόντια που βρήκαμε στη Μαρία: 
και το παίξαμε λίγο διαφορετικά:
Μουτζούρωσα τα δόντια και τα παιδιά - οδοντίατροι, ρίχνοντας το ζάρι, καθαρίζουν με γόμα τα ... χαλασμένα δόντια.






Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2014

ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ - LAPBOOK

Το πρώτο μας lapbook είναι γεγονός!
Η αγαπημένη μας Μαρία 
http://pythagoreionip.blogspot.gr/2013/12/lapbooks.html )
μου κόλλησε το μικρόβιο....

Αρχικά έφτιαξα ένα για να το έχουμε στην τάξη
και να μας υπενθυμίζει μερικά από αυτά που μάθαμε για το σώμα μας.









Όμως τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και θέλησαν να φτιάξουν κι αυτά... 

Ασχοληθήκαμε με την κατασκευή τους πάρα πολλές μέρες, χωριστήκαμε σε ομάδες και δουλεύαμε κυρίως στις ελεύθερες δραστηριότητες, αλλά τελικά τα καταφέραμε!!!


Τον άνθρωπο με τα όργανα μπορείτε να βρείτε εδώ:
http://bestkidscoloringpages.net/human-printable-coloring-pages-for-kids/ 
http://catalog.niddk.nih.gov/ImageLibrary/detail.cfm?id=1377
http://www.dragoart.com/tuts/5337/2/1/28481/how-to-draw-lungs-step-1.htm


Χρησιμοποίησα το υλικό από την ιστοσελίδα: 
http://www.homeschoolshare.com/lapbooking_resources.php


Φάκελοι: "έχω 1..." και "έχω 2..."



κολλάνε τις λέξεις ανάλογα με το πλήθος τους στο ανθρώπινο σώμα






update:
Καρτέλες για τους φακέλους 1 και 2:
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/10/blog-post_11.html 
και
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/10/blog-post_8807.html




Ποίημα: Έχασα τα μάτια μου, αχ που θα τα βρω;














το οποίο βρήκα εδώ:
 http://sevarosenew.blogspot.gr/2012/10/5.html

και το μετέτρεψα λιγάκι:


'Εχασα τα μάτια μου, αχ πού θα τα βρω;
Να, τα βρήκα! Είμαι τυχερό!




Σκελετός:


printables.kaboose.com 










Αισθήσεις:



Ζωγραφίζουν τι τους αρέσει περισσότερο να βλέπουν, ακούν κτλ...













Ευχαρίστως θα στείλω το υλικό σε όποιον το χρειάζεται...