Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013

ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ

ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΟΤΑΔΙ

Την προηγούμενη μέρα είχαμε επεξεργαστεί πίνακες με θέμα το κερί.

Παρατηρήσαμε τις σκοτεινές και τις φωτεινές ζώνες του κάθε πίνακα.



Σήμερα λάβαμε ένα κουτί.
Το κοιτάζουμε και αναρωτιόμαστε: υπάρχει κάτι εκεί μέσα;
Το κουνάμε και διαπιστώνουμε ότι κάτι υπάρχει!
Ανοίγουμε μια τρύπα και κοιτάζουμε.


Μπορούμε να δούμε τι υπάρχει;
Τι να κάνουμε για να δούμε;

Ανοίγουμε το καπάκι και τελικά διαπιστώνουμε ότι μέσα στο κουτί κρύβεται ένα αρκουδάκι!




Γιατί βλέπουμε τώρα το αρκουδάκι ενώ πριν δεν το βλέπαμε;
Από πού προέρχεται το φως;
Τι χρώμα έχει το σκοτάδι;
Πότε υπάρχει το σκοτάδι;


ΠΗΓΕΣ ΦΩΤΟΣ


Το αρκουδάκι μας παρακαλάει να του δώσουμε κάτι για να έχει φως μέσα στο κουτί του.
Πώς μπορούμε να το βοηθήσουμε;

Τα παιδιά προτείνουν να του δώσουμε ένα φακό.
Κλείνουμε το αρκουδάκι στο κουτί με ένα φακό και κοιτάζουμε από την τρύπα: Τώρα μπορούμε να το δούμε!



Το αρκουδάκι βγαίνει έξω και μας διηγείται μια ιστορία:
Σε μια κυψέλη ζούνε οι φίλες τους οι μέλισσες. Όμως αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Η νέα τους βασίλισσα δεν μπορεί να γεννήσει αυγά γιατί φοβάται.
Τι φοβάται;
Φοβάται το σκοτάδι.
Οι μέλισσες πήγαν στην πόλη για να δουν πώς αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι το σκοτάδι και έφεραν στην κυψέλη διάφορα αντικείμενα που φώτιζαν.

Τα παιδιά μεταμορφώνονται σε μέλισσες και επιλέγουν από διάφορες καρτέλες, τις οποίες ήδη έχουμε απλώσει στο πάτωμα, αυτές που απεικονίζουν πηγές φωτός.





Μερικά αντικείμενα όμως μέσα στην κυψέλη δεν φώτισαν καθόλου. 
Ποια; Γιατί;
(οι συσκευές που θέλουν ρεύμα)
Η φωτιά έσβησε μετά από λίγο. Γιατί;
(Τέλειωσαν τα ξύλα. Έλιωσε όλο το κερί)
Κάποια αντικείμενα φώτισαν μερικές μέρες και μετά έσβησαν κι αυτά.
Ποια και γιατί;
(οι συσκευές που λειτουργούν με μπαταρίες)

Τελικά οι μέλισσες ζήτησαν τη βοήθεια από κάποια άλλα έντομα: Τις πυγολαμπίδες!




εικόνα: kbalmer.blogspot.gr


εικόνα: 3.bp.blogspot.com

εικόνα: www.dinfo.gr


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ






ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
"Ζωγραφίζουμε αντικείμενα που φωτίζουν"




ΣΚΙΕΣ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝΤΑΙ

Τι είναι σκιά;

Συσκοτίζουμε το χώρο.
Έχει το αρκουδάκι σκιά;
(δεν είναι ορατή αρκετά η σκιά του)
Πώς θα δημιουργήσουμε τη σκιά του;

Τα παιδιά πειραματίζονται με το φακό.



Ψάχνουμε στο χώρο να βρούμε σκιές. 
Ανάβουμε το φως και ψάχνουμε ξανά για σκιές.

Τα παιδιά επιλέγουν ένα αντικείμενο και δημιουργούν τη σκιά του.

Τι χρειαζόμαστε για να φτιάξουμε μια σκιά;
(τα παιδιά απαντάνε: φως)

Φωτίζουμε το πάτωμα. Υπάρχει τώρα σκιά;
(αντιλαμβάνονται ότι για τη δημιουργία σκιάς απαιτείται κι ένα αντικείμενο)

Υπάρχει φως στη σκιά;
(αντιλαμβάνονται ότι σκιά σημαίνει απουσία φωτός).


Ζωγραφίζουμε τις σκιές αντικειμένων.



ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΚΙΑΣ

Κάθε παιδί παίρνει το φακό και κινούμενο γύρω από το αρκουδάκι προσπαθεί να κάνει τη σκιά του να χορέψει.




Ρωτάμε τα παιδιά:
Αν φωτίσω το αρκουδάκι από εδώ, προς τα πού θα δημιουργηθεί η σκιά του;

Πειραματίζονται και αντιλαμβάνονται ότι η σκιά δημιουργείται στην αντίθετη μεριά από την πηγή του φωτός.




ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
"Ζωγραφίζουμε τον ήλιο, το αρκουδάκι και τη σκιά του στη σωστή θέση."









ΠΟΤΕ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΜΙΑ ΣΚΙΑ;


Πειραματιζόμαστε με το φακό. Τον πλησιάζουμε και τον απομακρύνουμε από ένα αντικείμενο.
Προσοχή: Μετακινούμε το φακό στην ίδια ευθεία με το αντικείμενο.


Διαπιστώνουμε ότι όσο πλησιάζουμε το φακό
η σκιά μακραίνει και προσπαθεί να ακουμπήσει τα πόδια των παιδιών.







Η σκιά όμως αλλάζει μέγεθος και όταν αλλάζει η γωνία του φακού με το έδαφος. Έτσι, όταν ο φακός είναι χαμηλά, σχεδόν παράλληλα με το έδαφος, η σκιά είναι πολύ μεγάλη. Όσο ο φακός προχωράει προς τα πάνω, η σκιά μικραίνει.

Το ίδιο συμβαίνει και με τον ήλιο:




ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΣΚΙΕΣ ΜΑΣ

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο:



Προσπαθούμε να φτιάξουμε σκιές ζώων με τα χέρια μας και να τις προβάλλουμε στον τοίχο.







Στήνουμε ένα ύφασμα και τα παιδιά κάθονται απέναντί του.
Πίσω από το ύφασμα τοποθετούμε μια λάμπα και προβάλλουμε τις σκιές διαφόρων αντικειμένων.
Τα παιδιά προσπαθούν να καταλάβουν ποιο αντικείμενο κρύβεται.
Στη συνέχεια κάθε παιδί παρουσιάζει στα υπόλοιπα κάποιο αντικείμενο.






Παίζουμε με τις σκιές των χεριών μας και οι υπόλοιποι μας μιμούνται.




Παίζουμε με τις σκιές των ποδιών μας.


Παίζουμε με τις σκιές ολόκληρου του σώματός μας.





Ποιος κρύβεται πίσω από το ύφασμα;





Κάθε παιδί κάνει μία δουλεία με το σώμα του και τα υπόλοιπα προσπαθούν να μαντέψουν τι...



Παρακολουθούμε τα ακόλουθα βίντεο:









Τα παιδιά ενθουσιάζονται ιδιαίτερα από το δέντρο και το λουλούδι και προσπαθούν να τα φτιάξουν και αυτά:









ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ 

Η ηλιόλουστη μέρα μας επιτρέπει να παίξουμε μερικά παιχνίδια στην αυλή:

Ψάχνουμε σκιές στο χώρο.


Παίζουμε με τις σκιές μας: τις χαιρετάμε, τις κάνουμε να χορέψουν μαζί μας, τις κυνηγάμε...




Προσπαθούμε να τις κρύψουμε.
(Τα περισσότερα παιδιά σκύβουν και κουβαριάζονται. Κάποιο διαπιστώνει ότι αν μπει στη σκιά του δέντρου η σκιά του εξαφανίζεται!)

Γινόμαστε ζευγάρια και χωρίς να ακουμπήσουμε ο ένας τον άλλο, προσπαθούμε να ακουμπήσουν οι σκιές μας (τα κεφάλια, τα χέρια κτλ)


Σε κάθε ζευγάρι ο ένας γίνεται κυνηγός σκιών και ο άλλος προσπαθεί να προστατέψει τη σκιά του από το να την πατήσει ο κυνηγός.


Στήνουμε τα παιδιά στη σειρά και με μια κιμωλία σημειώνουμε τη θέση που βρίσκονται οι πατούσες τους και το περίγραμμα της σκιάς του κεφαλιού τους.

Σε μία ώρα κάθε παιδί ψάχνει να βρει τη θέση του.
Έκπληκτα διαπιστώνουν ότι η σκιά τους άλλαξε θέση και το κεφάλι τους βρίσκεται πιο πέρα.
Γιατί;


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Συσκότιση.
Πιάσε το φως: Ένα παιδί κρατάει το φακό και ένα άλλο προσπαθεί να πατήσει το φως του στο πάτωμα.

Κάνε ό,τι κάνω: Ζευγάρια. Άνθρωποι και σκιές.
Κάθε σκιά προσπαθεί να κάνει ό,τι κάνει ο άνθρωπός του.





ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ

Παρακολουθούμε τα ακόλουθα βιντεάκια που αναφέρονται σε γνωστούς μύθους του Αισώπου:










Τα παιδιά επέλεξαν ρόλους και φτιάξαμε τις φιγούρες των ζώων που παρακολουθήσαμε.
Χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες και κάθε ομάδα παρουσίασε το παραμύθι της:






Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε 3 διαφορετικές ομάδες και κάθε ομάδα παρουσίασε μια ιστορία που έπλασε μόνη της.



Ρωτήσαμε τα παιδιά αν ξέρουν κάποιο άλλο θέατρο με φιγούρες και απάντησαν: ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ !!!

Έτσι, κλείνουμε το θέμα: ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ με την αναφορά μας στο θέατρο σκιών.
Συζητήσαμε για τις φιγούρες του Καραγκιόζη και για το είδος του θεάτρου αυτού.


πληροφορίες: http://www.karagkiozis.com/deite-xaraktires.htm 




                http://karagkiozisgd.blogspot.gr/p/blog-page_11.html

Παίξαμε την παράσταση: ο Καραγκιόζης μάγειρας.

Σχεδιάσαμε τις φιγούρες που μας άρεσαν.




εικόνα: www.infokids.gr

















Δευτέρα, 25 Φεβρουαρίου 2013

ΤΟ ΚΕΡΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

Οι πίνακες που είδαμε μέσα στη σπηλιά
(βλ. προηγούμενη ανάρτηση)
ήταν οι ακόλουθοι:




Τους εντοπίσαμε στις παρακάτω ιστοσελίδες:

http://xfilespress.com/gadanie001.aspx
http://enigm-art.blogspot.gr/2011/12/bougie-chandelle-et-flamme-dans-la.html
http://www.freakingnews.com/Earth-Hour-Pictures----1890.asp

Τι δείχνει κάθε πίνακας;
Πού βρίσκεται ο άνθρωπος και τι κάνει;
Σε ποια εποχή βρίσκεται;
Είναι μέρα ή νύχτα;
Τι αισθάνεται; Τι σκέφτεται;
Τι υπάρχει γύρω του και δε φαίνεται;
Ποιος πίνακας μας αρέσει περισσότερο;...

Αφού επεξεργαστούμε τους πίνακες, δίνουμε έμφαση στις φωτεινές και σκοτεινές περιοχές.
Πού υπάρχει φως; Πού σκοτάδι; Γιατί;

Έπειτα χωριζόμαστε σε 2 ομάδες:
Ζωγράφοι και Μοντέλα.

Τα μοντέλα παίρνουν το κερί τους και μένουν ακίνητα σ' όποια στάση θέλουν.
Οι ζωγράφοι παίρνουν χαρτί και μολύβι και ζωγραφίζουν το μοντέλο τους.
Πρέπει όμως να φανταστούν πού φωτίζει το κερί και πού υπάρχει σκοτάδι και να το αποτυπώσουν στο χαρτί τους.


Όταν ολοκληρώσουν οι ζωγράφοι το έργο τους, ανταλλάζουν ρόλους με το μοντέλο τους.

Ιδού τα αποτελέσματα:






Οι παραπάνω πίνακες αποτελούν αφόρμηση να ασχοληθούμε με το ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ στο νηπιαγωγείο μας τις επόμενες μέρες.

Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2013

ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΑΙ ΚΕΡΙ

Οι μέλισσες παράγουν το κερί από αδένες που βρίσκονται στην κοιλιά τους.

Με κερί φτιάχνουν τις κηρήθρες.


Ο άνθρωπος χρησιμοποιεί το κερί τους για να φτιάξει 

κεριά 

εικόνα: www.valentine.gr


και κεραλοιφές:

εικόνα: mommywiki.blogspot.gr

Για να δούμε τον τρόπο που φτιάχνεται μια κεραλοιφή, μπορούμε να μεταβούμε στην ιστοσελίδα:


ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Παρατηρώντας μια κηρήθρα διαπιστώνουμε ότι αποτελείται από σχήματα με 6 πλευρές και 6 γωνίες.





εικόνα: www.melissocosmos.com


Το σχήμα αυτό λέγεται ΕΞΑΓΩΝΟ.


Ψάχνουμε να βρούμε στα παρακάτω αντικείμενα εξάγωνα:





Φτιάχνουμε εξάγωνα με ξυλάκια:



 Φτιάχνουμε εξάγωνα με βαζάκι και δημιουργούμε μια κηρήθρα.








Μαθαίνουμε τον αριθμό 6.






Βρίσκουμε περιπτώσεις που χρησιμοποιούμε το κερί
(εκκλησία, πάσχα, γενέθλια, γάμος, βάφτιση, όταν κοπεί το ρεύμα...)

Επισημαίνουμε πόσο επικίνδυνο είναι το παιχνίδι με τα κεριά.


ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Ανάβουμε ένα κερί και ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν διάφορες προβλέψεις:

- Τι θα συμβεί αν το γείρω λίγο;
- Τι παθαίνει το λιωμένο κερί μόλις πέσει στο νερό;


- Τι θα συμβεί αν το αφήσω πολύ ώρα αναμμένο;
- Τι θα συμβεί αν το φυσήξω;
- Τι θα συμβεί αν περπατήσω γρήγορα κρατώντας ένα κερί;
- Με ποιον τρόπο μπορώ να σβήσω ένα κερί;

Στο σημείο αυτό τα παιδιά απάντησαν: με τον αέρα, με το νερό, χτυπώντας το μ' ένα ξύλο.
Τους δείχνουμε άλλον έναν τρόπο, που τα ξαφνιάζει:
σκεπάζοντάς το μ' ένα βάζο.



Ρωτώντας τα γιατί έσβησε το κερί, κάποιο απάντησε:
διότι δεν έχει αέρα.

Δίνουμε έμφαση στο γεγονός ότι το κερί από στερεό μετατρέπεται σε υγρό και μετά σε αέριο.



ΓΛΩΣΣΑ

Μαθαίνουμε να γράφουμε τη λέξη "ΚΕΡΙ"






Μαθαίνουμε το γράμμα Κ.





------------------------------------------------------------------------------




- πρόγραμμα "ακτίνες":




ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ:

Η αόρατη ζωγραφιά
Ζωγραφίζουμε με κερί. Δεν φαίνεται τίποτα!
Στη συνέχεια περνάμε τη ζωγραφιά μας με νερομπογιά: ΜΑΓΙΚΟ! Εμφανίζεται η ζωγραφιά που είχαμε κάνει με το κερί!!!


ΚΕΡΙ με ρολό κουζίνας:



ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ:


ΔΑΙΔΑΛΟΣ ΚΑΙ ΙΚΑΡΟΣ



ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ:

ΥΛΙΚΑ:


- Τα κεριά που έφτιαξαν τα παιδιά με ρολό.
- Υφάσματα για να μετατρέψουμε το κουκλοθέατρο σε σπηλιά.
- Πίνακες ζωγραφικής με θέμα "άνθρωπος με κερί"

Α' ΦΑΣΗ:

Ευαισθητοποιούμε το σώμα μας:
Περπατάμε με διάφορους τρόπους, προσέχοντας να μη "σβήσει" το κερί μας και να μην "καούμε"!
(περπατάμε χαρούμενα, απογοητευμένα...
περπατάμε σε έδαφος που κολλάει, γλιστράει...)


Φωτίζουμε με το κερί μας το χώρο και παρατηρούμε τι υπάρχει στους τοίχους, στο πάτωμα, στο ταβάνι.

Περπατάμε μαζί με κάποιο φίλο μας με διαφορετικούς τρόπους.

Ο αέρας σβήνει το κερί μας και κάποιος μας βοηθάει να το ανάψουμε.


ΧΑΛΑΡΩΣΗ:

Καθόμαστε γύρω από ένα κεράκι αληθινό και παρακολουθούμε το χορό της φλόγας του.


Ξαπλώνουμε και με το κερί μας δημιουργούμε διάφορα σχήματα στον αέρα.




Β' ΦΑΣΗ:

Ένας ένας μπαίνει στη σπηλιά και βλέπει κάτι που τον ενθουσιάζει ή φοβίζει ή στενοχωρεί.


Αφήνουμε τα κεριά μας κάτω και βαδίζουμε ανάμεσά τους.



Βάζουμε τα κεριά μας σ' ένα στεφάνι.
Καθένας λέει μία φράση, ό,τι του έρχεται στο μυαλό εκείνη τη στιγμή.


Μπαίνουμε ξανά στη σπηλιά, κι αυτή τη φορά βλέπουμε έναν πίνακα ζωγραφικής (διαφορετικό πίνακα ο καθένας).

Στο τέλος ο καθένας λέει τι του έκανε εντύπωση από τον πίνακα.


Γ' ΦΑΣΗ:

Χωριζόμαστε σε 2 ομάδες και κάθε ομάδα παρουσιάζει στην άλλη ένα δρώμενο
(τα παιδιά πλάθουν μια ιστορία, επιλέγουν ρόλους και τη δραματοποιούν).

Δ' ΦΑΣΗ:

Συζήτηση.